Pokaż mi, jak piszesz, a powiem ci, kim będziesz

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
16 listopada 2017

Starsi z rozrzewnieniem wspominają używanie pióra ze stalówką, które złośliwymi kleksami wystawiało na próbę cierpliwości i wytrwałości młodych adeptów sztuki pisania.

W dawnej Polsce (do ok. 1960 roku) nauka kaligrafii była podstawowym przedmiotem w nauczaniu początkowym. Miała na celu doskonalenie pisma odręcznego wśród uczniów.

Dziś „Pokolenie Z” ma nieograniczony dostęp do najnowszych wynalazków piśmienniczych: zamazywaczy, korektorów, długopisów zmazywalnych i wszystkich tych drobiazgów biurowych, które stoją na straży estetyki i poprawności pisania.

Jednak żaden z tych „wynalazków” nie mógł być wykorzystany podczas szkolnego konkursu ładnego pisania „Mistrz Kaligrafii” zorganizowanego przez nauczyciela bibliotekarza w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych. Uczestnikom musiały wystarczyć długopis, czysta kartka A4 i książki: „Puc, Bursztyn i Goście” Jana Grabowskiego (dla uczniów klas II-III), „Nieznane przygody Mikołajka” duetu Goscinny i Sempé (dla uczniów kl. IV- VII) oraz „Tajny agent” Josepha Conrada (dla klas gimnazjalnych), z których należało przepisać określony fragment.

Przy okazji konkursu prócz nadrzędnego celu, jakim było doskonalenie umiejętności kształtnego, proporcjonalnego, czytelnego i estetycznego pisania, zrealizowano kilka innych, jak: propagowanie twórczości Jana Grabowskiego, RenéGoscinny'ego i Jeana Sempé oraz Josepha Conrada, motywowanie do pracy nad własnym charakterem pisania, zachęcenie do odręcznego pisania oraz przestrzegania zasad poprawnej gramatyki i ortografii.

Do konkursu przystąpiło 41 uczniów z klas: II-III, IV–VII i klas gimnazjalnych, którzy ubiegali się o tytuł „Mistrza Kaligrafii”, czyli osoby o najładniejszym charakterze pisma.

Kierując się następującymi kryteriami oceniania prac: ogólne wrażenie estetyczne, czytelność, estetyka, ład, prawidłowe rozmieszczenie tekstu, poprawność ortograficzna i interpunkcyjna, właściwe łączenie i równomierne położenie liter, Komisja w osobach: Anna Ludwiczak, Anita Kreklau, Danuta Żurawska wyłoniła laureatów:

  • w kategorii klas II–III: I miejsce zajął Marcel Fijałkowski, II miejsce Karolina Buzała, a III miejsce Nadia Zielonka.
  • wśród uczniów klas IV–VII wyniki kształtowały się następująco: I miejsce Tymoteusz Korzeniewski, II miejsce Weronika Chomicz, III miejsce Natalia Bonkowska.
  • w kategorii klas gimnazjalnych: tytuł „Mistrza Kaligrafii” przypadł Wiktorii Wieliczko, I wicemistrza Wiktorii Piątek, a II wicemistrza Natalii Zaleskiej.

Nagrody ufundowane przez Radę Rodziców i nauczyciela bibliotekarza oraz pamiątkowe dyplomy zostały wręczone podczas apelu szkolnego.

Współcześnie, kiedy większość z nas korzysta z klawiatury, ładne odręczne pismo wydaje się być przeżytkiem. Tymczasem nie doceniamy faktu, że charakter pisma mówi o nas bardzo dużo, często więcej niż słowa i pracochłonnie budowany wizerunek.

Należy również pamiętać, że ci, którzy pracują nad charakterem swojego pisma, wzmacniają umiejętność koncentracji, są bardziej kreatywni i osiągają lepsze wyniki w nauce. Pracujcie zatem, by zostać następnymi „Mistrzami Kaligrafii”!

Autor: Danuta Biegańska (6)

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Dziewczęta z klas starszych skupione na zadaniu

    Dziewczęta z klas starszych skupione na zadaniu

  • Powiększ zdjęcie Kaligrafia wymaga szczególnej dbałości - piszą najmłodsi uczniowie

    Kaligrafia wymaga szczególnej dbałości - piszą najmłodsi uczniowie

  • Powiększ zdjęcie Uczniowie klas gimnazjalnych podczas przepisywania fragmentu z książki-Tajny agent

    Uczniowie klas gimnazjalnych podczas przepisywania fragmentu z książki-Tajny agent