Czytam sobie w bibliotece
„Czytam sobie w bibliotece” to tytuł projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej realizowany we współpracy z Wydawnictwem Egmont przy wsparciu finansowym w ramach Programu Operacyjnego „Promocja literatury i czytelnictwa” Instytutu Książki ogłoszonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W akcji, która promuje czytelnictwo wśród dzieci w wieku 5-8 lat, bierze udział 900 bibliotek. W tym gronie jest również biblioteka szkolna Zespołu Szkół w Grzmiącej. W ramach wspomnianego programu otrzymaliśmy komplet dziewięciu książek z cyklu „Czytam sobie” Wydawnictwa Egmont. Są to pozycje z serii do nauki samodzielnego czytania, opracowane dla 3 poziomów trudności wraz ze scenariuszami do zajęć z dziećmi oraz materiałami promocyjnymi: naklejkami, dyplomami, scenariuszami lekcji, kolorowankami, a także dostępem do filmów instruktażowych.
Na warsztaty zaprosiliśmy uczniów klas II a i II b - wychowanków pani Grażyny Watemborskiej i pani Barbary Brzozowskiej.
Pierwsze zajęcia dla najmłodszych zrealizowane zostały w oparciu o książkę Wojciecha Widłaka „Marta i ufoludek”. Celem warsztatów było uświadomienie podstawowych zasad ochrony przyrody, uświadomienie potrzeby segregacji śmieci i odzyskiwania odpadów, a także uwrażliwienie na zachowanie czystości w otoczeniu.
Zwieńczeniem zajęć była praca plastyczna dzieci polegająca na wykonaniu postaci ufoludka ze zgromadzonych wcześniej materiałów: plastikowych butelek, kapsli, sznurka czy gazet. Wszystko po to, aby zbędnym już rzeczom dać „drugie życie”. Z pozostałych przedmiotów młodzi twórcy wspólnie skonstruowali „Statek kosmiczny przyjaciół planety Ziemia”. Kreatywność autorów można podziwiać w fotoreportażu.
Kanwą do kolejnych warsztatów edukacyjnych stało się opowiadanie Rafała Witka „Maja na tropie jaja”. Jego główna bohaterka - dziewczynka o imieniu Maja i złota papuga wyruszają w pełną przygód podróż, której celem jest odnalezienie zgubionego przez papugę jaja. Bohaterki spotykają na swojej drodze wiele osób, np. Kapitana Pawie Oko, wiele razy zmieniają też środki transportu: autobus, tramwaj wodny, statek, by w końcu dotrzeć na wyspę i odnaleźć nie jajo a… pisklę. Tekst opowiadania stał się pretekstem do rozmowy z dziećmi na temat okoliczności towarzyszących podróży: wyboru celu wyprawy, spakowaniu odpowiednich rzeczy do plecaka lub torby podróżnej, zakupu biletu, zabrania paszportu, doboru i różnorodności środków transportu, czy zakupu pamiątek. Druga część zajęć odbyła się w bibliotece szkolnej i miała charakter rozmowy na temat motywacji i celów podróżowania. Kontynuacją zagadnienia była „podróż po bibliotece” w celu wyszukania ukrytych niespodzianek - zdobyczy podróżniczych. Grając w grę opartą na zasadach zabawy w ciepło i zimno, młodzi poszukiwacze błyskawicznie zlokalizowali ukryte owoce - te egzotyczne i te znajome, a następnie wspólnie odszukali w atlasie kraj pochodzenia danego owocu. Zabawę zakończyła wspólna owocowa uczta.
Pozostałe książki z serii zaproponowanej przez organizatora akcji nie czekają na półkach biblioteki szkolnej ZS w Grzmiącej. Uczniowie uczestniczący w programie, czytają pozycje z serii „Czytam sobie”, otrzymują od nauczyciela bibliotekarza potwierdzenie – pieczątkę. Komplet stempli w teczce uprawnia do otrzymania dyplomu oraz pamiątkowych zawieszek.
Mamy nadzieję, że program działań animacyjnych wokół literatury przyczyni się do rozbudzenia w dzieciach miłości do książek.